Na een heerlijke periode van rust is er weer veel energie om met mijn loopbaanbegeleiding aan de slag te gaan. Ik hoop dat dat bij jou ook het geval is! In dit blog geef ik je tips voor je persoonlijke presentatie, waardoor je jezelf optimaal presenteert aan potentiële werkgevers!
Personal marketing: je CV upgraden!
Je CV heb je vast nog wel ergens opgeslagen staan, wellicht zelfs al opgefrist en aangevuld met je laatste werkervaring. Goed om te weten: werkgevers zoomen in op je persoonlijke kwaliteiten/competenties, dus die mogen op je CV niet ontbreken. Ik merk in gesprekken met loopbaankandidaten dat zij doorgaans een goed beeld hebben van hun competenties. Er zijn bovendien mooie testjes op het internet te vinden om echt al jouw competenties in kaart te brengen! Mail mij als je een goede zoekt!
Stom marketingtrucje of iets wat echt werkt?
Een volledig zicht op je eigen kwaliteiten zorgt ervoor dat je zelfverzekerd over je loopbaanwensen het gesprek ingaat met je leidinggevende of een potentiële nieuwe werkgever. Je wordt dan ook nooit overvallen door de vraag wat je sterke en zwakke punten zijn en hebt bij elke kwaliteit één of twee voorbeelden uit jouw praktijk paraat om aan te tonen dat je daadwerkelijk over die kwaliteit beschikt. Daar is de STAR-methodiek nog steeds een veelgebruikt hulpmiddel voor interviewers. Ik vertel je hier meer over in mijn volgende blog!
Als je jezelf goed aan de man/vrouw wilt brengen bij een sollicitatie, loont het om nog even goed naar de gevraagde competenties/functie-eisen in de vacaturetekst te kijken. Ook organisaties zijn gevoelig voor CV's en motivatiebrieven waarin hun "eigen taal" wordt gehanteerd. Het is een onbewust proces, maar je CV en brief komen daardoor sneller bovenaan te liggen en het lezen wordt als prettiger ervaren. Een voorbeeld: jij hebt ergens achterin het rijtje van je competenties staan dat je graag samenwerkt, de organisatie heeft bovenaan haar verlanglijstje een teamplayer staan. Mogelijk staat die bovenaan, omdat zij een kwetsbaar team hebben, wellicht met een reorganisatie achter de rug en daardoor verslechterde onderlinge communicatie... Ze vinden de competentie in ieder geval belangrijk genoeg om mee te beginnen. Jij zet dus jouw competentie vooraan en past de omschrijving van je competentie aan naar teamplayer! Het klinkt simpel en voor de hand liggend, maar trust me, het werkt echt zo!
Die ene rotvraag: Noem je zwakke punten!
Weer een kwestie van personal marketing en Omdenken!* Echt zwakke punten zou ik persoonlijk nooit noemen, niet handig. Wat je wel kunt doen, is een kwaliteit pakken en er TE voor zetten. Ik geef weer een voorbeeld: je beschikt over een dienstverlenende instelling en ziet al wat de klant nodig heeft voordat hij/zij dat zelf ziet.. Als je er TE voor zet, zou je daarmee over je eigen grenzen heen kunnen gaan en teveel tijd aan je klanten besteden en niet aan ander werk toekomen of te vaak te lang achter je bureau blijven zitten en daardoor je balans werk-privé ontwrichten (thuis gezond = energie op je werk). Omdat je zelf beschrijft wat je zogenaamde ontwikkelpunt is, ziet de interviewer dat je:
En nu aan de slag!
Succes met je gesprekken enne... kom je er niet uit? Neem gerust contact met mij op, per mail, telefoon of via het antwoordformulier. Ik help je verder met je competentietest en bespreek deze graag met je om de resultaten met elkaar te verbinden en de vertaalslag te maken naar jouw beleving!
Jet
*Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Je maakt van een probleem een feit en van een feit een mogelijkheid. - Berthold Gunster,
www.omdenken.nl